پروانه شعاعی در مقابل پروانه محوری: تفاوت کلیدی چیست؟

پروانه در مقابل پروانه

تمایز پروانه در مقابل پروانه می تواند برای برخی افراد، به ویژه صاحبان قایق های جدید چالش برانگیز باشد. پس از همه، آنها شبیه به هم هستند و جدایی ناپذیر از قایق های مدرن هستند.

با این حال، پروانه ها و پروانه ها دو فناوری مخالف هستند، با تفاوت های زیر.

پروانه پروانه
عملکرد اصلی نیروی محرکه قایق خنک کننده موتور
مهار بدون مسکن؛ خارجی داخل محفظه پمپ
تعامل آب مایع را فشار می دهد سیال می کشد
مولفه های اصلی تیغه ها پره ها
تولید حرکت چرخش در جهت عقربه های ساعت حرکت رو به جلو

البته به اطلاعات بیشتری نسبت به این جدول نیاز دارید. لطفاً به خواندن ادامه دهید تا درک جامعی از آنچه پروانه ها و پروانه ها را متمایز می کند داشته باشید.

فهرست مطالب پنهان کردن ]

  • پروانه چیست؟
  • پروانه چگونه کار می کند؟
  • انواع پروانه ها
  • نحوه مقایسه پروانه ها با سایر اجزای قایق
  • پروانه چیست؟
  • پروانه چگونه کار می کند؟
  • انواع پروانه ها
  • نحوه مقایسه پروانه ها با سایر اجزای قایق
  • شباهت های بین پروانه و پروانه
  • تفاوت بین پروانه و پروانه
  • نکاتی برای مراقبت و نگهداری از پروانه ها و پروانه ها
    • 1، پروانه ها
    • 2. پروانه ها
  • سوالات متداول
  • نتیجه

پروانه چیست؟

بسیاری از فرهنگ لغت، واحدهای پروانه را به عنوان «روتور» تعریف می کنند که در مجراهایی که برای حرکت سیال طراحی شده اند، یافت می شوند. برخی دیگر معنای پروانه عمیق تری ارائه می دهند و روشن می کنند که این وسیله ای است که جریان و فشار سیال را افزایش می دهد.

در موتورهای قایق، پروانه ها بخشی جدایی ناپذیر از سیستم پمپ هستند که سیال (یا آب) را از طریق محفظه های مختلف موتور می کشند و به گردش در می آورند و آن را خنک نگه می دارند.

دیسکی را با یک سوراخ در مرکز (“هاب”) برای چرخش یا چرخش تصور کنید. در مرحله بعد، «تیغه‌های لاستیکی» ربع دایره‌ای دارید که به عنوان «پره» شناخته می‌شوند. این پره ها مانند تخته های روی چرخ آب هستند.

مانند یک چرخ آب، آب “پره ها” را هل می دهد و آنها را نسبت به “هاب” می چرخاند. این عمل به سیستم اجازه می دهد تا آب خنک را در سرتاسر موتور منتقل و به گردش درآورد و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند.

پروانه چگونه کار می کند؟

توربین- پروانه

یک پروانه برای موتورهای قایق بخشی از یک سیستم خنک کننده موتور دریایی بزرگتر است. یک دریچه ورودی به آب خنک خارج از کشتی اجازه می دهد تا وارد محفظه ای شود که به پمپ گریز از مرکز قایق تخلیه می شود.

آب وارد شده به این جزء “پره ها” را به جلو می راند. پمپ گریز از مرکز می چرخد ​​و آب را با سرعت بالایی به بیرون هدایت می کند. افزایش سرعت چرخش فشار داخل محفظه پمپ را نیز افزایش می دهد. به نوبه خود، این امر توزیع مایع را در سراسر موتور تسهیل می کند تا آن را خنک نگه دارد.

اجازه دهید آن را اینگونه بیان کنیم. پروانه مانند یک مکش عمل می کند. آب را از بیرون قایق می کشد و انرژی گریز از مرکز را به آب منتقل می کند و موتور را خنک می کند.

انواع پروانه ها

تعریف- پروانه

پروانه ها در سه نوع اصلی به شرح زیر هستند.

  1. پروانه‌های باز – که اغلب در پمپ‌های کوچک یافت می‌شوند و مستقیماً روی شفت‌ها نصب می‌شوند، نگهداری پروانه‌های نوع باز به دلیل نداشتن «دیوار» کار آسانی نیست. با این حال، آنها ضعیف ترین در بین سه نوع هستند.
  2. پروانه های پوشیده شده (پرانه های بسته) – این پروانه ها بادوام ترین هستند زیرا دارای “دیواره” جلو و عقب هستند و آنها را برای پمپ های بزرگ مناسب می کند. متأسفانه، نگهداری و تمیز کردن این واحدها دردسرساز است، بنابراین فقط می‌توان از آنها در آب‌های شفاف استفاده کرد.
  3. پروانه های نیمه بسته – اگرچه کارایی آن کمی کمتر از نوع باز است، اما این پروانه به دلیل پوشش جزئی پشت آن قوی تر است. آنها تعادل کاملی بین پروانه های باز و بسته دارند – نسبتا قوی هستند و به راحتی تمیز می شوند.

نحوه مقایسه پروانه ها با سایر اجزای قایق

پروانه ها بخشی از موتور یک قایق و عمدتاً سیستم خنک کننده آن هستند. بنابراین، چگونه آن را با سایر اجزا مقایسه می کند؟

تمایز پروانه در مقابل خروجی آسان است. دومی پشت اولی می نشیند و در محور می چرخد ​​تا از خروج آب جلوگیری کند.

همچنین ممکن است برخی افراد را بشنوید که پروانه را در مقابل همزن قرار می دهند. هر دو فناوری بخشی از یک ماشین لباسشویی با بارگیری از بالا هستند که در آن پروانه جزء همزن (همراه با یک شفت) است.

برخی از قایق ها ممکن است یک پروانه توربین داشته باشند، موتوری که از نیروی چرخشی سیال نیرو تولید می کند (به لطف پروانه!).

پروانه چیست؟

پروانه یک قایق شبیه به یک فن الکتریکی است که “باد” تولید می کند. مانند یک ملخ هواپیما است که هوا را به جلو می کشد و آن را به عقب هل می دهد تا هواپیما را به جلو ببرد.

از این رو، می‌توان پروانه یک قایق را جزء لاینفک سیستم رانش آن در نظر گرفت. حداقل دو تیغه دارد (در مقایسه با “پره‌های” پروانه) که به دور یک محور می‌چرخند.

پروانه چگونه کار می کند؟

به معنای پروانه

مانند پروانه هواپیما، ملخ قایق نیز حول محور می چرخد. نیروی موتور باعث چرخش شفت (و پروانه) می شود.

پروانه ها نیروی چرخشی (یعنی گشتاور) را به نیروی رانش تبدیل می کنند. عملکرد آن به شکل و زاویه تیغه بستگی دارد. با چرخش پروانه، آب به سمت پایین حرکت می کند و در پشت هر تیغه جریان می یابد. سپس تیغه آب را به عقب می راند و قایق را به جلو می راند.

انواع پروانه ها

پمپ پروانه

ممکن است تعجب کنید که چند نوع پروانه قایق وجود دارد. در اینجا سه ​​مورد است.

  1. زمین ثابت – این تکیه‌گاه‌ها در بیشتر کشتی‌های تفریحی، دارای «زمین‌های تیغه‌ای» ثابت هستند که آن‌ها را قدرتمند و بادوام می‌کند.
  2. گام قابل کنترل – اگرچه نگهداری از این پروانه ها گران تر و پرهزینه تر است، اما این پروانه ها دارای گام پره های متغیری هستند. آنها برای کشتی های آبی با بارهای مختلف مناسب هستند.
  3. ضد چرخش – برخی از قایق ها دارای دو ملخ روی یک محور هستند – یکی در جهت عقربه های ساعت می چرخد ​​و دیگری خلاف آن می چرخد. اگرچه این پایه‌ها به اندازه انواع زمین ثابت محکم نیستند، اما انعطاف‌پذیری و مانورپذیری بی‌نظیری را ارائه می‌دهند.

در خارج از قایقرانی، انواع پروانه های مختلفی برای اهداف دیگر نیز وجود دارد. به عنوان مثال، پروانه پمپ در کاربردهای کشاورزی، شیمیایی و تصفیه آب رایج است زیرا می تواند حرکت خطی ایجاد کند.

همچنین یک میکسر پروانه ای (برای هم زدن و اختلاط مایعات) و یک همزن پروانه ای (همزن فوری) وجود دارد. 

بنابراین، تفاوت بین پروانه و همزن پروانه چیست؟ اولی جزء مهمی از سیستم خنک کننده موتور قایق شما است. از سوی دیگر، دومی برای “هم زدن” محلول های بسیار غلیظ و سیالات با ویسکوزیته پایین عالی است.

نحوه مقایسه پروانه ها با سایر اجزای قایق

پروانه در مقابل پروانه در مقابل توربین

اکثر مردم برای تمایز پروانه در مقابل توربین و جت (یعنی واترجت) مشکل دارند.

واترجت یک سیستم رانش قایق است که جریان های آب با سرعت بالا و فشار بالا را برای حرکت قایق به جلو شلیک می کند. این را در قایق های تندرو و جت اسکی می بینید.

در همین حال، ملخ ها برای به جلو راندن قایق بر گشتاور تکیه می کنند و کارآمدتر از واترجت ها هستند.

از سوی دیگر، توربین ها متضاد قطری پروانه ها هستند. آنها مانند توربین های بادی هستند که نیروی هوا را برای تولید برق مهار می کنند. از این رو، توربین ها انرژی مکانیکی را استخراج می کنند در حالی که یک پایه آن را تولید می کند.

بنابراین، چگونه پروانه را از پروانه در مقابل توربین متمایز کنیم؟

پروانه ها با تکیه بر توانایی پروانه برای کارکردن موتور در دمای مطلوب بدون گرم شدن بیش از حد، قایق را روی آب حرکت می دهند. در همین حال، توربین می تواند موتوری باشد که انرژی مکانیکی را به اشکال دیگر انرژی مانند الکتریسیته تبدیل می کند.

شباهت های بین پروانه و پروانه

پروانه در مقابل توربین

پروانه ها و پروانه ها از جنبه های زیر مشابه هستند.

  1. پروانه ها و پروانه ها وابسته به آب هستند. اولی از آب برای حرکت قایق به جلو استفاده می کند، در حالی که دومی برای خنک کردن موتور به آب نیاز دارد.
  2. هر دو دستگاه به فناوری های دیگر وابسته هستند. پروانه ها برای چرخاندن شفت به موتور متکی هستند، در حالی که پروانه ها برای کار کردن به یک پمپ گریز از مرکز (همچنین در موتور) نیاز دارند.
  3. پروانه‌ها و پروانه‌ها به دور یک محور می‌چرخند تا اثرات آب ایجاد کنند – پروانه‌ها آب را می‌کشند در حالی که ملخ‌ها آب را فشار می‌دهند.
  4. هر دو فناوری به روانکاری کافی و نگهداری دقیق نیاز دارند تا اثرات سایش و پارگی را به حداقل برسانند و حداکثر عملکرد را تضمین کنند.

تفاوت بین پروانه و پروانه

اکنون اجازه دهید اجزای پروانه و پروانه قایق را با هم مقایسه کنیم.

  1. پروانه‌ها نیرو را از موتور دریافت می‌کنند و به دور یک محور می‌چرخند تا قایق را روی آب به‌عنوان بخشی از سیستم محرکه آن حرکت دهند. در همین حال، یک پروانه جزء جدایی ناپذیر مکانیزم خنک کننده موتور کشتی است.
  2. محل یک پروانه در داخل موتور قایق، داخل محفظه پمپ گریز از مرکز است. از سوی دیگر، یک ملخ در خارج از قایق در انتهای زیر خط آب قرار دارد.
  3. پروانه ها آب را از محیط بیرونی قایق می کشند تا موتور را خنک کنند. در همین حال، ملخ‌ها آب را از جلو «حک می‌کنند» و آن را به سمت عقب هل می‌دهند تا قایق را به حرکت درآورد.
  4. پروانه ها دارای “پره” هستند، در حالی که پروانه ها دارای “پره” هستند.
  5. پروانه ها با یک حرکت رو به جلو می چرخند، در حالی که پروانه ها در جهت عقربه های ساعت حول محور محور می چرخند.

نکاتی برای مراقبت و نگهداری از پروانه ها و پروانه ها

در اینجا نکاتی برای مراقبت و نگهداری از پروانه ها و پروانه ها آورده شده است.

1، پروانه ها

  1. پروانه ها را به خوبی با گلیسیرین روغن کاری کنید. با این حال، برخی از برندها ممکن است فقط به صابون ظرفشویی نیاز داشته باشند. ممکن است بخواهید دستورالعمل های سازنده قایق خود را بررسی کنید.
  2. برای جدا کردن و تعویض پروانه قدیمی یا آسیب دیده از یک پروانه کش – نه یک پیچ گوشتی – استفاده کنید .
  3. پس از شکننده شدن واشر پروانه فوراً آن را تعویض کنید.
  4. در مواقع ضروری همیشه یک پروانه یدکی در قایق خود داشته باشید.

2. پروانه ها

  1. پروانه را از نظر خوردگی، ترک، فرورفتگی، شکاف، خمیدگی و سایر علائم آسیب یا ساییدگی بررسی کنید. این ارزیابی بصری را قبل از خروج و بلافاصله بعد از قایق سواری انجام دهید.
  2. یک رژیم نگهداری منظم، از جمله حذف زباله از تیغه های پروانه و سایر اجزا را رعایت کنید. توصیه سازنده خود را برای برنامه تعمیر و نگهداری بررسی کنید.
  3. گام یا زاویه تیغه تکیه گاه را ارزیابی کنید و در صورت بروز هر گونه مشکل پروانه را تعویض کنید.
  4. محور پروانه، توپی، مهر و موم و سایر اجزا را ارزیابی کنید.

سوالات متداول

پروانه در مقابل اخراج

آیا پروانه نوعی پروانه است؟

نه، پروانه یک نوع پروانه نیست. اگرچه پروانه ها و پروانه ها تا حدودی یکسان به نظر می رسند، اما عملکرد متفاوتی دارند.

پروانه ها دستگاه های داخلی هستند (داخل محفظه پمپ)، در حالی که پروانه ها خارجی هستند (خارج از قایق، در قسمت عقب). تکیه گاه ها همچنین آب را فشار می دهند، در حالی که پروانه ها مایع را “کشش” می کنند.

پروانه و پروانه چقدر عمر می کنند؟

پروانه ها بسته به سازنده، طول عمر متفاوتی دارند. با این حال، میانگین محدوده کار حدود 100 تا 300 ساعت است که 200 ساعت رایج ترین توصیه است.

از طرفی پروانه های قایق طول عمر بیشتری نسبت به پروانه ها دارند. اگرچه برخی از برندها ممکن است دوام بیشتری داشته باشند، می توانید انتظار داشته باشید که یک تکیه گاه دریایی بین 1500 تا 2000 ساعت کار کند.

 

تفاوت بین پروانه و پروانه

 

نتیجه

تمایز پروانه در مقابل پروانه آنقدرها که برخی فکر می کنند چالش برانگیز نیست. پروانه ها در داخل موتور قایق به عنوان بخشی از پمپ گریز از مرکز هستند که موتور را در حین استفاده خنک می کند. از سوی دیگر، ملخ ها برای چرخش و حرکت قایق روی آب به نیروی موتور نیاز دارند.

اگرچه متفاوت است، اما پروانه ها و پروانه ها برای حفظ حرکت قایق ضروری هستند. پروانه ها از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کنند و به موتور اجازه می دهند پروانه را بچرخانند و قایق را حرکت دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *